Informace pro spotřebitele

Novelou zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, uveřejněnou ve Sbírce zákonů pod č. 378/2015 Sb., která nabyla částečně účinnosti dne 28. 12. 2015, byla advokátům nově uložena informační povinnost vůči spotřebitelům, kdy předmětné údaje jsou advokáti povinni uvádět v tzv. obchodních sděleních.

1) Informace o ceně za služby

Odměna je účtována za skutečnou dobu, kdy se advokát dané věci věnuje. Pohybuje se v rozmezí 1.000 – 2.500,-Kč dle náročnosti daného případu. Advokát je povinen uvést odhad časové náročnosti a v případě překročení odhadu o tomto neprodleně informovat klienta.

2) Právo na ukončení závazku

Advokát je oprávněn smlouvu s klientem vypovědět, dojde-li k narušení nezbytné důvěry mezi ním a klientem nebo neposkytuje-li klient potřebnou součinnost. Advokát je oprávněn takto postupovat také tehdy, pokud klient přes poučení advokátem o tom, že jeho pokyny jsou v rozporu s právním nebo stavovským předpisem, trvá na tom, aby advokát přesto postupoval podle těchto pokynů. Advokát je oprávněn smlouvu o poskytování právních služeb vypovědět, nesložil-li klient přiměřenou zálohu na odměnu za poskytnutí právních služeb, ačkoliv byl o to advokátem požádán.

Klient je oprávněn smlouvu o poskytování právních služeb vypovědět kdykoliv, a to i bez udání důvodu.

3) Platební podmínky

Podmínky placení za poskytované služby jsou dány vzájemnou dohodou před poskytnutím právní služby. Poskytnuté právní služby spotřebiteli jsou spotřebitelem hrazeny na základě vystaveného daňového dokladu (faktury) se splatností 14 dnů ode dne doručení, případně v hotovosti oproti vystavení pokladního příjmového dokladu. S ohledem na povinnost mlčenlivosti advokáta ve vztahu k osobě klienta, povaze a rozsahu klientovi poskytnuté právní služby, jenž je advokátovi uložena v ust. § 21 zákona č. 85/1996 Sb. zákon o advokacii v platném znění, neobsahuje vystavené vyúčtování bližší specifikaci poskytnutých úkonů právní služby. V případě reklamace služby obdrží spotřebitel písemné potvrzení o tom, kdy právo uplatnil, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel vyžaduje.

4) Orgán mimosoudního řešení sporů

Orgánem pro mimosoudní řešení sporů mezi advokátem a spotřebitelem je Česká advokátní komora, se sídlem Národní 118/16, 110 00 Praha 1, IČ 66000777, jako subjekt pověřený Ministerstvem průmyslu a obchodu od 5. 2. 2016. Česká advokátní komora se sídlem Národní elektronická podatelna: epodatelna@cak.cz, internetové stránky:  www.cak.cz